Vulkaan Kelimutu

5 oktober 2022 - Kelimutu, Indonesië

Van Bajawa tot Kelimutu is de afstand 175 km, toch duurde de reis 6 uur. Smalle bergweggetjes met heel veel bochten. Zo smal dat de autospiegels van onze auto en die van de tegenligger botsten. Onze spiegel vloog de auto in, en de andere lag kapot op de weg. Na enig tumult tussen de chauffeurs, reden we weer door. Onze spiegel kon weer vastgeklemd worden.
Kelimutu is bekend om zijn drie kratermeren, die elk een andere kleur hebben. De zonsopkomst bij de krater hebben  we aan ons voorbij laten gaan, maar ook later was het een fantastisch gezicht. Volgens de lokale adat, gaan de geesten van overledenen naar de vulkaan Kelimutu. Daar worden de geesten verdeeld over de drie meren afhankelijk van leeftijd en goed gedrag.
Henk wordt nog belaagd door een aap. De aap bijt zich vast in Henk’s tas en probeert ermee van door te gaan, denkend dat er eten in zit. De aanval wordt moedig afgeslagen.
Lopend dalen we de vulkaan af, terug naar onze accommodatie. We zijn net terug voordat het onweer losbarst. Elke middag begint de regen rondom twee uur.
Het goede nieuws is dat Henk helemaal geen last van zijn heup heeft!

Kelimutu 2 kratermerenKelimutu kratermeerSawa’s tegen de berghellingen bij KelimutuSawa’s bij Kelimutu

1. Trudy:
    5 oktober 2022
    Leuk verslag met weer prachtige foto’s!
  2. Maaike:
    5 oktober 2022
    Prachtig verslag weer. Ik zie het voor me!
  3. Paula:
    Wat is het MOOI!!
  4. Bep:
    5 oktober 2022
    Wat is het toch weer leuk om jullie verslag te lezen. Fijn dat Henk geen last heeft van zijn heup. Geen belemmering dus.
  5. Monique Bouman:
    7 oktober 2022
    Wat een mooie foto’s, lijkt me een prachtige ervaring! En fijn dat Henk geen last heeft van zijn heup, beter klimaat?
  6. Carry:
    7 oktober 2022
    Apen.... altijd gevaarlijk :)
  7. Stan Stavenuiter:
    10 oktober 2022
    Dit verhaal herinnert me aan die keer dat een aap mijn bril pakte en hoog een boom invloog. Door zakjes pinda's te gooien konden we hem uiteindelijk zover krijgen om de bril te laten vallen.