Colombia 3 -laatste blog

21 april 2024 - Cartagena Province, Colombia

In het nationale park van de Rosario archipel lukt het ons om nog te snorkelen. Tientallen koraaleilandjes liggen voor de noordkust van Colombia. Op sommige eilandjes is een 2-3 verdiepingen huis gebouwd, dat precies het hele eilandje beslaat. Op andere eilandjes is alleen ruimte voor 1 boom. We logeren op een iets groter, grillig gevormd eiland met een paar hotelletjes. Het is veilig, sloten op deuren worden nauwelijks gebruikt en als het donker wordt nemen de honden de bewaking op zich. Ze nemen hun taak zo serieus dat we zelfs ons eigen zwempak niet meer van de waslijn achter het huis durven pakken. Onze zwemkleding wordt goed bewaakt.

Nog een keer een snorkeltoer geboekt. We worden gedropt bij een grote groep Colombianen die in rode zwemvesten in kluitjes ronddobbert boven het koraal. De meeste mensen kunnen helemaal niet zwemmen en ze klampen zich vast aan hun vest en aan elkaar. Bootjes met schetterende muziek varen er omheen. Muziek is populair en iedere kapitein wil zijn eigen muziek het luidst laten klinken. En vlak hierbij is zo’n eilandje met 1 boom, met wel 25 nesten van Fregatvogels. In de nesten zitten de jongen verbaasd te kijken naar het gewoel en lawaai onder hen. De ouders lijken zich er weinig van aan te trekken en blijven visjes voor hun jongen aanvoeren. Het tumult is tijdelijk. Na een half uur wordt iedereen weer in de boot gehesen en varen de boten weg. De rust keert terug.

Vanavond vliegen we terug naar huis. We kijken terug op een prachtige reis en mooie ervaringen. Het zal wel weer even wennen worden in Nederland.

1. Tanne:
    goeie reis terug!
  2. Johanna S.:
    21 april 2024
    Alweer een beeldend verslag. Jammer dat het het laatste is! Safe travels en tot gauw.
  3. Peter:
    21 april 2024
    Oef - zeg dat wel. Dat wordt even wennen. En dan hoop ik nog maar dat jullie geen kranten gevolgd hebben. Het was een voorrecht om jullie te kunnen en mogen volgen. Goede reis en welkom thuis.
  4. Paula:
    21 april 2024
    Goede reis! Het was erg leuk om zo op de hoogte te zijn van jullie avonturen.
  5. Trudy:
    21 april 2024
    Leuk jullie reis zo regelmatig te kunnen volgen in woord en beeld. Goede reis terug en met het slechte weer hier, krijgen jullie mooi de tijd om fotoboeken te maken. Die komen wij dan tzt eens bekijken! Wel thuis!
  6. Georg Frerks:
    21 april 2024
    Wat een mooie en gevarieerde reis hebben jullie gehad goede reis terug naar NL en snel welkom hier om het allemaal in levende lijve van jullie te horen.
    Georg
  7. Paul:
    22 april 2024
    Fijne thuiskomst toegewenst. Heb genoten van deze verslagen!
  8. Nienke Wokke:
    23 april 2024
    Heel leuk om jullie reis zo mee te kunnen maken van een afstand. En welkom terug in Nederland

Jouw reactie