Belize

25 maart 2024 - Caye Caulker, Belize

Twee dagen vrij! Een unicum. We logeren op Caye Caulkner, een eiland voor de kust van Belize waar voornamelijk Amerikanen vakantie vieren. Het eiland is slechts 2 km lang en een paar honderd meter breed. Het is autoloos, maar daar hebben de Amerikanen wat op gevonden: golfkarretjes. Ze scheuren ermee door de smalle straatjes.

We gaan een dagje snorkelen. De snorkeltocht begint tam. Samen met ongeveer 100 andere snorkelaars worden we afgezet bij een gezonken scheepswrak. Paarse koraalwafels die zich gehecht hebben aan het wrak wuiven heen en weer. Vissen zwemmen loom rond. Maar bij de volgende stop in het Marine Reserve wordt het spannender: roggen! Grote gevlekte adelaarsroggen zwemmen in gelid, alsof ze op een geheime missie zijn, onder ons door. Indrukwekkend. De trip wordt nog spectaculairder wanneer de boot stopt in een gebied met haaien. We worden omringd door verpleegsterhaaien, ongevaarlijk, maar het is toch even slikken voordat je in het water springt.

Belize, een bijzonder land in Midden-Amerika. Het behoort tot de Commonwealth of Nations, Charles III is het staatshoofd en Engels is de voertaal. Maar we zullen Belize vooral onthouden van de roggen en haaien.

1. Georg Frerks:
    25 maart 2024
    Wat een prachtige reis maken jullie toch. Ik ben roggen en haaien nooit in het water tegengekomen maar wel op het bord. Henk ook vast wel!
  2. Maaike:
    26 maart 2024
    Wat stoer allemaal. Doet me ook wel denken aan onze belevenissen in Pulau Seribu, Indonesië…geniet!
  3. Peter:
    26 maart 2024
    Ik lees alle reisverhalen en bekijk de foto’s. Wat een mooie reis. De foto van het straatje in Copan deed me erg aan Cuba denken. Ben erg benieuwd naar de meer uitgebreide verhalen als jullie weer terug zijn.
  4. Teuny Tukker:
    26 maart 2024
    Twee dagen vrij .Goed om het hoofd boven water te houden na zoveel spannende belevenissen , denk ik.
    Rustig eilandje maar wat een bijzondere foto's van onder water. .
    Een goede tijd daar. Teuny
  5. Bep:
    26 maart 2024
    Wat een belevenis, snorkelen tussen de roggen en verpleegstershuizen. Jullie maken een mooie reis, veel te zien en te beleven. Af en toe maak ik een uitstapje naar Wilgendreef 245. Stil en niets te beleven. Het enige wat ik doe is wat praten met jullie planten. Zodoende komen overal nieuwe bladen uit. Liefs van ons en op naar je volgende verhaal. We genieten hiervan.
  6. Bep:
    Verpleegstershuizen moet zijn verpleegsterhaaien
  7. Trudy:
    26 maart 2024
    Spannend hoor, dat snorkelen tussen de roggen en de haaien. Wel goed kijken wat er onder je gebeurt. Grappig die Amerikanen in hun golfkarretjes; lopen is blijkbaar geen optie.
  8. Johanna S.:
    26 maart 2024
    Een droomreis, zal ik maar zeggen. Wat zijn die vogels op de palen? In ieder geval slechte poseurs.

Jouw reactie