Guatemala

29 maart 2024 - Antigua, Guatemala

In het oerwoud ligt de Maya stad Tikal verscholen. Enkele tempels, observatoria voor de stand van de zon, paleizen en een necropool zijn van hun begroeiing ontdaan en gerestaureerd. Slechts 15% is nu uitgegraven, de rest is nog overwoekerd door bomen en struiken. We lopen langs de ruïnes door het oerwoud, vergezeld door het geschreeuw van apen en gekwetter van vogels. Magisch en wat een rust.

In Antigua is de rust ver te zoeken. Het is Semana Santa, de week voor Pasen. Ze vieren dat met processies. En die gaan dag en nacht door! Eerst worden er mozaïeken van houtsnippers gelegd in de straten waar de processie langskomt, die dan verdwijnen wanneer de stoet er overheen loopt. Indrukwekkend zijn de groepen mensen die samen een zware houten stellage dragen met daarop o.a. een christus die een kruis draagt. De wierookdampen en de muziek dragen bij aan de mystieke sfeer. Jong en oud doet mee, soms verkleed in uniformen die doen denken aan de Spaanse inquisitie. Merkwaardig, maar allemaal heel kleurrijk.

Morgen eindigt de Sawadeereis. Was prima, maar ook fijn om weer zelf te kunnen bepalen waarheen en wanneer we ergens naar toe gaan, straks in Colombia.

1. Tanne:
    29 maart 2024
    heb het goed om jullie verdere eigen reis!
  2. Maaike:
    30 maart 2024
    Wat een geweldige reis. En wat een indrukken! Heb het goed in Colombia en pas op Jezelf!
  3. Marianne:
    30 maart 2024
    Geweldig Els, kijk uit naar je fotoboek! Wij zijn nu in Merida in Mexico en hebben vanavond ook naar de processies gekeken. Veel plezier verder!
  4. José Pauw:
    30 maart 2024
    Mooie indrukken van Midden Amerika. Veel plezier in Colombia.
  5. Georg Frerks:
    30 maart 2024
    Mooie foto's van de Semana Santa. Het heeft ook altijd wel iets raars met die kappen e d. vind ik . Heb een mooie tijd in Colombia. Hartelijke groet
  6. Aafje:
    1 april 2024
    Prachtige aankleding van de paasprocessie. Dat tapijt van bloemetjes is prachtig! Die kappen roepen inderdaad associaties op met .. nou ja, dat is wel duidelijk. Grappig dat het christusbeeld ook door vrouwen wordt gedragen, dat heb ik nog nergens gezien. Hier wordt de lijdensweg van Jezus meer gevierd met de Matheuspassion en eieren zoeken en uitslapen op de extra vrije dag; ook lekker maar minder fotogeniek
    Fijn als jullie straks weer je eigen gang kunt gaan in Colombia!
  7. Els Klinkert:
    7 april 2024
    Hoi Aafje,
    Sorry, ik heb je op het verkeerde been gezet. Vrouwen dragen het Mariabeeld, het Christusbeeld wordt door mannen gedragen.
  8. Stan Stavenuiter:
    3 april 2024
    Het was erg de moeite waard om jullie belevenissen in centraal-america mee te kunnen beleven. Maar zoals jullie zullen begrijpen zijn we extra geïnteresseerd in jullie verhalen uit Colombia!

Jouw reactie