Honduras

20 maart 2024 - Río Dulce, Guatemala

Op pad met Geert (Belg, oude hippie, al 24 jaar cafébaas en stadsgids in Copan), die graag vertelt over Honduras en het imago als gevaarlijk land wil ontkrachten. Volgens Geert beheerst de cocainesmokkel de economie van Honduras. 80% van alle cocaine in de VS komt via Honduras binnen.  In een land waar de overheid haar burgers niet beschermt, politici niemand vertegenwoordigen en politie en onderwijzers vaak maanden op hun salaris moeten wachten, is corruptie het smeermiddel en stellen mensen meer vertrouwen in drugsbaronnen dan in de overheid. Aan het eind van de stadswandeling wordt Geert hartelijk begroet door een gesoigneerde oudere heer met cowboyhoed en -laarzen. Volgens Geert een vriendelijke man, maar met een kwalijk verleden. Hij is regelmatig ingehuurd als ‘hitman’ door een drugsbaron. Daarna fluistert hij dat hij geen ruzie zoekt met deze drugsbaron. Komt er toch onenigheid, dan weet Geert al wie zijn moordenaar is…. echt, een heel veilig land.

De volgende dag bezoeken we de wereldberoemde Maya ruïnes bij Copan. Tussen 300 v. Chr en 900 n. Chr. was hier een bloeiende Maya stad. We lopen langs oude tempels, steles en een sportveld, waar een soort van volleybaltoernooien werden gehouden. Volgens onze gids kreeg de aanvoerder van het winnende team als beloning, goddelijke status. Hij wordt blauw geverfd, en op het offerblok wordt zijn keel doorgesneden. Hij is klaar om via zijn reis naar de onderwereld een god te worden. Uiteraard is hij wel gedrogeerd zodat hij er niet veel van merkt.

Food for thought.

1. Truus:
    20 maart 2024
    Prachtige reis maken jullie. Winnen was ook niet alles in de oudheid. Zouden mensen graag geofferd willen worden?
  2. Teuny Tukker:
    20 maart 2024
    Spannende reis . Wat een griezelverhalen over toen .Ken het alleen van het museum.
    Mijn buurman komt oorspronkelijk van Honduras. Hier bloeien er al een paar tulpen .

Jouw reactie