Tropisch regenwoud bij Mulu

20 november 2022 - Sibu, Maleisië

Kikkers, krekels, spinnen en slapende vogels ontdekken we tijdens een nachtwandeling met een gids in het Mulu National Park in Sarawak. Overdag is het voor ons bijna onmogelijk om vogels te zien in het tropisch regenwoud. We horen ze wel, maar zien ze niet. Zelfs niet op de top van de Tree Top Tower of tijdens de Canopy walk. De enorme bomen, de veelheid aan lianen en varens zijn heel indrukwekkend maar dieren zien we niet.

Wel zien we veel zwaluwen, die in grotten wonen. Deze zwaluwen nestelen diep in de grotten, tot wel 15 kilometer vanaf de ingang. Hun nesten zijn een delicatesse in China en het Park kampt met  stropers. Om dit tegen te gaan en aan de vraag naar vogelnesten te voldoen, zijn er richting de kust, grote betonnen bunkers als surrogaat grot gebouwd. Hierin vestigen de zwaluwen zich en hun nesten worden geoogst voor de export. Bizar.

Het regenwoud strekt zich honderden kilometers uit. Volgens de gidsen wonen er nog een paar honderd mensen in het bos die zich met jagen en verzamelen in leven houden. Elke gids heeft familieleden die nog in het bos wonen. Het was niet duidelijk of de gidsen spijt hadden van hun vertrek uit het regenwoud. Wel behoort het jagen, met een blaaspijp en giftige pijlen, tot hun favoriete bezigheden.

Kortom, een prachtig gebied dat bedreigd wordt door houtkap en de uitbreiding van palmolie plantages.

Kikkertje in Mulu National ParkEen Trogon paartjesWandelpadLianenRivier langs het park en ingangClear Water cave systemCave of the winds

1. Adriaan:
    Wow!
  2. Jannemiek:
    20 november 2022
    Weer een mooi verhaal. Geniet maar van alle bijzondere belevenissen.
  3. Tanne:
    20 november 2022
    Idd Adriaan, WoW! Klinkt erg goed, Els en Henk, geniet er van.
  4. Georg Frerks:
    20 november 2022
    Wat een mooie ervaring. Veel reisgenot toegewenst
  5. Trudy:
    21 november 2022
    Wat een interessante belevenis, Brunei en Sarawak. Bijzondere foto's ook. Dat wordt straks een mooi foto album! Ben benieuwd wat jullie volgende reisdoel is.
  6. Peter:
    22 november 2022
    Wat leuk deze blog. Ik vond de link net terug - had ik helemaal gemist in de keten van berichten. Mooie verhalen en foto’s. Geniet!! Xx
  7. Marianne:
    24 november 2022
    Wat een schitterende reis is dit zeg! Je schrijft ook ontzettend leuk en gezellig, ik hoor t je soms vertellen!😀
    Veel plezier 😘
  8. Annette: