Oost-Timor onder water

23 oktober 2022 - Dili, Oost-Timor

De onderwaterwereld van Oost-Timor is fantastisch! We nemen de ferry naar het eiland Atauro voor de kust van Oost-Timor en logeren in een tent van een Duikresort. Vlak voor de kust ligt op zwem afstand een koraalrif. Het rif bestaat uit veel kleurrijke en verschillende vormen van koralen. Henk telt 68 verschillende soorten vissen tijdens een uur snorkelen. Het koraal is in een goede conditie. De reden is dat de zeestraat

Atuaro eilandTent Compass camp

tussen de twee eilanden heel diep is (3 km) en er regelmatig koud water uit de diepte opwelt dat het koraal overspoelt. We voelen inderdaad regelmatig een koude water-

Atuaro Compass campMet de geel/rode boot terug naar Dili

stroom. De opwarming van de zee heeft hier nog geen negatieve gevolgen voor het koraal.

Het resort heeft de Corona lockdown overleefd door zich te richten op de expats in Dili. Zij konden immers niet meer naar Bali en/of Australië reizen tijdens de epidemie. En er zijn heel veel expats in Dili!. Oost-Timor is een jong land, strategisch gelegen en in het bezit van olie- en gasreserves. Veel landen willen graag invloed hebben op de ontwikkelingen en strijden om de gunsten van de overheid. De afgelopen 2,5 jaar hebben veel Australiërs, Japanners, Chinezen, Amerikanen en Portugezen hun duik diploma gehaald en de koraalriffen bezocht.

De zeestraat tussen de twee eilanden wordt ook wel de snelweg genoemd voor walvissen. Zij migreren deze maand. Helaas geen walvissen gezien, alleen vliegende vissen. Ook mooi.

Kortom, het was toch een heel verrassend en plezierig verblijf. Het was ook de eerste plek op deze reis waar we geen Nederlanders tegenkwamen, we geen moskeeën hoorden en waar we Portugese natas (gebakjes) konden kopen.

Morgen door naar Darwin in Australië.