Snorkelen rondom Flores

28 september 2022 - Labuan Bajo, Indonesië

Tijdens de tocht naar Komodo National Park stopte de boot bij enkele koraalriffen om te snorkelen. De koraalriffen rond Flores behoren tot de mooiste ter wereld en we hebben prachtige gekleurde vissen gezien, veel verschillende vormen van koraal en zelfs een reuze schildpad. Verbazingwekkend om te zien hoe elegant, soepel en snel de schildpad door het water bewoog. Hoewel we gele, blauwe en roze koraal hebben gezien, ziet veel koraal er bleekjes uit. Vrijwel zeker

Image

IMG_0102

komt dit door de opwarming van de zee, een gevolg van klimaatverandering. Op de tweede dag voer de boot naar een plek waar Manta Rays (hele grote roggen) zouden zijn. Inderdaad, we zagen er een paar! Een zeldzaamheid.
Snorkeltochten met een boot hebben het voordeel dat je naar verre en moeilijk bereikbare plekken wordt gebracht. Het nadeel is dat je steeds uit en in de boot moet klimmen. Eruit is makkelijk, maar er weer in komen, zonder dat je als een zandzak in de boot moet worden gehesen, is een ander verhaal. Henk en ik hebben erg ons best gedaan om ‘soepel’ de boot in te klimmen, wat resulteerde in een enorme spierpijn de volgende dag. Nu snorkelen we vanaf het strandje bij ons hotel.

1. Teuny Tukker:
    1 oktober 2022
    Leuk verhaal.
  2. Peter:
    2 oktober 2022
    Leuk dat jullie ons zo op de hoogte houden. Heel gaaf allemaal.
    Krijg er ook weer zin !!
  3. Paul:
    3 oktober 2022