Colombia

7 april 2024 - San Gil, Colombia

Groter, diverser en schoner dan de landen in Midden-Amerika. Colombia is 28x Nederland en Bogota telt 8 miljoen inwoners. Onze vrienden in Bogota vertellen over de problematiek van  Colombia. De staat heeft 1/3 van het land niet onder controle. Rivaliserende criminele bendes maken daar de dienst uit. Dorpen worden afgeperst, land wordt afgenomen en ontvoeringen vinden regelmatig plaats. Preside Petro probeert op een vredelievende manier en stap voor stap de rechtsorde te herstellen, maar het gaat heel moeizaam.

In de rijke wijken van Bogota hebben veel mensen heel iets anders aan hun hoofd. Bijvoorbeeld, hoe laat ik mijn hond uit en past de coltrui van mijn hond….? Opvallend veel busjes van hondenuitlaatservices rijden hier door de stad. In de luxe shopping malls worden honden in karretjes vervoerd en om je natte paraplu krijg je een plastic hoes om de winkels niet te bevuilen. Bogota, maar ook de snelwegen en kleinere steden zijn schoon. Geen plastic afval in de bermen of op stoepen. Wel wielrenners op de snelweg….we snappen nu ook waarom er Colombianen meedoen aan de Tour de France.

De Andes is indrukwekkend. Vanuit de kabelbaan over de Canyon van Chicamocha bewonderen we het landschap en de natuur. De natuur is hier uitbundig met een grote diversiteit aan flora en fauna. Telde Midden-Amerika 6 verschillende Toucans, hier zijn er 22 soorten.

De laatste weken weken zullen we in noord Colombia doorbrengen. Reisbureau Tukker is bezig uit te zoeken waar we het beste kunnen snorkelen.

1. Trudy:
    7 april 2024
    Interessant; weer een heel ander land dan tot nu toe. Mooie foto's. Dat smaakt vast naar meer Zuid Amerikaanse landen! (tzt). Geniet ervan.
  2. Stan Stavenuiter:
    8 april 2024
    Misschien komen jullie Monique, Luis en de kinderen daar nog tegen. Die zijn vanaf 20 april op familiebezoek in Santa Marta, aan de Caraïbische kust
  3. Truus:
    8 april 2024
    Wat erg dat een derde van het land beheerst wordt door bendes. Dat realiseer ik me niet altijd als we in ons veilige Nederland zijn. ook een enorme tegenstelling lijkt me met de luxe in de steden.
    Jullie maken een prachtige reis, vooral de natuur lijkt me heel bijzonder.
  4. Nienke Wokke:
    8 april 2024
    Een boeiend verhaal weer :-)

Jouw reactie