Brunei: Snelweg door het tropisch regenwoud

14 november 2022 - Bandar Seri Begawan, Brunei

Vanuit Miri rijden we naar Brunei. De rit in Maleisië gaat door eindeloze palmolie plantages. Zodra we de grens over zijn, verandert de weg en het landschap. In Brunei rijden we 100 kilometer op een snelweg met aan beide kanten tropisch regenwoud. Brunei is zo rijk aan olie, dat zij niet te hoeven te investeren in palmolieproductie. Dat betekent ook dat zij de bossen vrijwel ongemoeid laten. De natuur is prachtig.

In Brunei heeft de sultan de sharia ingevoerd en alcohol uitgebannen. Het is een mooie gelegenheid om je lever rust te geven.  Ook is de verkoop van tabak en het roken in het openbaar verboden. Een sigaretje opsteken op straat kan je een boete van honderden euro’s kosten.

Met een boot maken we een prachtige tocht langs mangrovebossen en bezoeken we Kampung Air. Traditioneel staan de huizen hier op palen in de rivier. Kampung Air telt verschillende dorpen en via loopbruggen en vlonders lopen we tussen de huizen door. We bezoeken verschillende musea. Het Maritiem Museum heeft 13.000 artikelen die geborgen zijn uit een Chinees schip dat rond 1500 verging voor de kust. De collectie is fantastisch. Brunei is een nieuw land op Henk zijn lijst en zeker de moeite waard.

ImageImageImageImageImageImageImage

1. Georg Frerks:
    14 november 2022
    Wat een leuke beevenissen, ik zou een lekker wijntje wel missen, maar een dry november is best wel gezond. Nog veel plezier Georg