Apen, natuurparken en blanke Radja’s

27 november 2022 - Kuching, Maleisië

Sarawak heeft een bijzondere geschiedenis met blanke Radja’s. In 1836 landde James Brooke, een rijke Engelse avonturier in Sarawak.  Vlak na aankomst vroeg de sultan zijn hulp om een opstand neer te slaan. Hij slaagde hierin en in ruil kreeg hij een deel van Sarawak. Om een lang verhaal kort te maken: hij werd tot  Radja  gekroond en dat was het begin van een blanke familie dynastie die 100 jaar  Sarawak regeerde. Volgens de tentoonstelling was de familie heel populair. (De James Brooke Foundation beheert het museum.)

Ook bijzonder zijn de orang-oetans! We bezoeken een park waar orang-oetans opgevangen worden. Tijdens voedertijd kan je, als je geluk hebt, deze dieren zien. Het zijn solitaire apen die in het bos leven en soms wel of geen zin hebben in de aangeboden bananen. We hebben geluk. We zien een moeder (18 jaar) met baby en zoonlief (6 jaar). Later zien we de oudste bewoonster van het park. Ze is 51 jaar en heeft dezelfde blik in haar ogen als van heel oude mensen.

In Bako National Park zien we een paar neusapen, ofwel Orang Belanda (Hollander)  zo genoemd door de lokale bevolking. Ze eten alleen bladeren en zien er uit als keurige oudere heren. Heel wat anders dan de brutale makaken, die de pannenkoek van Henk zijn bord gristen!

ImageFamilie orang-oetanZoonliefOudste bewoner van het parkBako National ParkNeusaapImage

1. Georg Frerks:
    27 november 2022
    Wat leuk. Ik herinner me al deze plekken toen ik in Sarawak was. Ik heb me alleen geen pannekoek laten ontfutselen. Groeten Georg
  2. Trudy:
    29 november 2022
    Interessant dat Sarawak. Prachtige natuur! Onze kleindochter Myrthe (11, bijna 12) volgt met veel interesse jullie blog en vooral de foto's vindt ze heel mooi. Ook zij houdt van reizen. Ben benieuwd waar jullie hierna weer heen gaan.
  3. Peter:
    30 november 2022
    Lieve beiden, ik ben weer helemaal bij. Leuk om alle verhalen te lezen. Het lijkt mij een prachtige reis. Ben erg benieuwd naar de meer uitgebreide mondelinge verhalen als jullie weer terug zijn! Veel plezier nog komende weken.