Traditionele dorpen op Flores

2 oktober 2022 - Bajawa, Indonesië

We werden door de manager van ons pension uitgenodigd om in zijn dorp Tololela een ceremonie bij te wonen om een nieuw huis in te wijden. Ofwel, het gunstig stemmen van de vooroudergeesten voor de bouw van dit huis en de inwoners ervan. De ceremonie zou op zaterdag plaatsvinden. De regen kwam echter op donderdag en vrijdag met bakken uit de hemel en we vroegen of de ceremonie wel doorgang zou vinden met dit slechte weer. De manager vond dit bijna een onbehoorlijke vraag, want de geesten beschermen het dorp. De regens zouden pas beginnen als  het dak af was en de ceremonie beëindigd. En inderdaad, de zon scheen op zaterdag in het dorp en de regen barstte pas los toen het dak (bijna) af was….Onze rol in de ceremonie bleef beperkt tot het eten van rijst en varkensvlees met de hand. Tijdens ceremonies mag geen gebruik worden gemaakt van bestek. Dit alles om de vooroudergeesten gunstig te stemmen.

Er zijn nog een paar van deze traditionele dorpen op Flores. De huizen staan in een kring rond een grote binnenplaats waar een paar parasols staan en kleine huisjes. De parasols symboliseren mannelijke voorouders en de huisjes vrouwelijke. Per clan staat er een parasol en een huisje. De afstamming gaat via de vrouwelijke lijn, maar het hoofd van de clan is altijd een man, die opgevolgd wordt door de zoon van zijn zus.
We voelden ons weer even niet-westerse sociologen.

ImageImageImageImageImage

1. Johanna S.:
    2 oktober 2022
    Wat een prachtige reis maken jullie!
    En fijn dat de thuisblijvers mee kunnen genieten.
  2. Trudy:
    3 oktober 2022
    Leuk zo'n authentiek dorp te kunnen bezoeken. Die huizen lijken wel wat op die van Lombok.
  3. Adriaan:
    3 oktober 2022
    Mmmm..... Ik ben jaloers.