Khmer tempels, voetbal en kerstversiering

3 december 2022 - Nang Rong, Thailand

Terug in Thailand. Met onze zeer beperkte Thaise woordenschat en het gebrekkige Engels van veel Thailanders zijn we net in staat de juiste bussen te nemen naar Nang Rong, een plaatsje in het oosten. Op 25 kilometer van Nang Rong liggen Khmer tempels. De best bewaarde ligt bovenop een oude vulkaan (Prasat Phanom Rung). De tempels zijn 1000 jaar geleden gebouwd langs een oude handelsroute die begon bij Angkor Wat in Cambodja. We dwalen rond over de complexen, vaak overschaduwd door enorme bomen. We genieten van de monumenten en de serene sfeer.

Het volgen van het Wereldkampioenschap voetbal is een uitdaging. Niet alleen is het tijdsverschil lastig, lang niet elk hotel of restaurant heeft toegang tot de uitzendingen. Tot nu toe hebben we alleen de wedstrijd Nederland-Qatar gezien. We keken in een Egyptisch restaurant in Bangkok tussen waterpijp rokende Arabieren, die stoïcijns reageerden op de overwinning van Nederland. In Nang Rong lijken onze kansen om vanavond voetbal te kijken, nihil.

Kerstmis. Het maakt niet uit of het een islamitisch, boeddhistisch of hindoeïstisch (ei-)land is,  elk zichzelf respecterend hotel of warenhuis in de regio, probeert een kerstsfeer te creëren.  Metershoge kerstbomen, maar ook sneeuwpoppen van plastic bekertjes  en rendieren van papier-mache zijn bedoeld om de klanten in de juiste stemming te brengen. Soms zijn het wonderlijke taferelen, zoals in Maleisië waar blauwe giraffen tussen plastic kerstbomen zijn geplaatst….?!

ImageImageImageImageImage

1. Georg Frerks:
    3 december 2022
    Leuk hoor. Ik herken die kerstsferen bij plus 30 graden in de tropen. Het werkt niet echt.
  2. Sandra:
    Mooie foto's weer!
    En de blauwe giraffe tussen de kerstbomen vind ik geweldig, echt een kerstkaart motief!
  3. Jannemiek:
    3 december 2022
    HHH, wat is dat voor een 'aap' tussen de kerstballen? Ken ik hem ergens van? :-)
  4. Nienke Wokke:
    5 december 2022