Darwin en Kakadu National Park

1 november 2022 - Darwin, Australië

Direct na aankomst gaan we naar de supermarkt voor kaas, melk, chocola en bruin brood. Heerlijk. Darwin is een nieuwe stad, herbouwd na de verwoestende cycloon in 1974. Het is ook heel rustig, er is bijna niemand op straat en ik overweeg even om ook in de huurauto te gaan rijden. Totdat ik de road trains zie. Enorme grote en lange vrachtwagens met tot vijf aanhangwagens, die met 100 km per uur over de wegen denderen. Niets voor mij!

We rijden naar Kakadu National Park, dat vooral bestaat uit wet lands en savanne bos. Hier en daar een heuvel met rotsformaties waar de aboriginals al tienduizenden jaren hun rotstekeningen maken. Het wemelt er van krokodillen, bij elke kreek worden we gewaarschuwd voor de zoutwater krokodillen. We mogen op veel plaatsen de auto niet uit, wat niet erg is want het is heel warm! Het is vlak voor de regentijd en de temperaturen lopen op tot bijna 40 graden.

Vogels zijn er volop, met name op de campings. Niets is zo leuk om wakker te worden van een groep kwetterende papegaaien in de boom naast je kamer. Als we op een camping onder een boom naar kaketoes kijken, komt er een ‘hond’ naar ons toe. Vreemd, een hond zonder halsband en een verbod om huisdieren mee te nemen. Het is een dingo, een wilde hond. Gelukkig loopt hij snel weer door.

Australiërs en dieren. Bij onze volgende overnachting zien we een baby kangoeroe in een zak aan de rand van het zwembad staan. Moeder blijkt doodgereden te zijn en de politie heeft de ongedeerde baby kangoeroe naar een wild animal carer gebracht die het diertje minstens 12 maanden zal verzorgen totdat het teruggezet kan worden in de natuur. Het is één van de weinige kangoeroes die we deze reis zien.

WetlandsWaarschuwingsbord krokodillenRoad trainKrokodillen in Kakadu parkTekening van de aboriginalsDingoZonsondergangImageBaby kangoeroeImage

1. Maaike:
    3 november 2022
    Wat een prachtige ervaringen maken jullie mee. Geniet!