Bali en Gili Air

8 november 2022 - Sanur, Indonesië

De toeristen zijn terug op Bali en het verkeer is drukker dan ooit. Toch blijft Bali speciaal. De duizenden Hindoeïstische tempels op het eiland worden nog altijd druk bezocht. De Balinezen blijven onverstoorbaar hun goden eren en het kwaad afweren. Voor elk huis, winkeltje of eettentje worden dagelijks gevlochten rieten schaaltjes met rijst, bloemetjes en wierook gelegd. Je moet oppassen waar je loopt.

Bali is ook heel groen, en dat komt door de vele regens. Elke dag rond één uur begint het te gieten in de bergen. We besluiten naar Gili Air te gaan, een eiland tussen Bali en Lombok. Hier geen auto’s of brommers. We verblijven aan het strand en snorkelen elke dag. Prachtige gekleurde vissen! Zo mooi, dat we geen zin meer hebben om vis te eten. Niet erg, want de Indonesische keuken is ook heerlijk zonder vis. Tussen de middag eten we vaak Soto Ayam

TempelIngang tempelSandy Beach op Gili AirUitzicht vanaf Gili Air op LombokImage

(Indonesische kippensoep), die we een rapportcijfer geven. Een 7,5 is tot nu toe de hoogste score.

We zijn nu weer terug in Sanur en logeren in een hotel aan de kust. Op Booking.com zijn de beoordelingen heel positief, met één waarschuwing: de vele Nederlandse bejaarden die in het hotel zouden verblijven. We zijn gewaarschuwd en zien er maar twee.

Morgen naar Maleisië.

1. Bep:
    Lieve Els & Henk,
    Als we jullie verhaal over Bali lezen, wanen we ons ook weer daar. Rieten mandjes met rijst enz. en … daar achteraan de muizen.
    Wat een mooie reis. Wat gaat de tijd weer snel.
    Liefs van ons.
  2. Maaike:
    8 november 2022
    Heerlijk mee mijmeren over Bali… goede verdere reis!
  3. Georg Frerks:
    8 november 2022
    Ja met Toko Tukker aan huis moeten ze op Bali wel met heel goed eten komen om een acht te krijgen. Wat leuk ik heb ook ooit in Sanur gezeten voor een conferentie. Is er nog steeds dat café waar alle NLdse overwinteraars samen komen voor een Heineken? Veel plezier nog. Hier alles prima. Georg
  4. Trudy:
    8 november 2022
    Heerlijk die foto's van Bali; het blijft toch een prachtig eiland, de natuur, de mensen en de geuren. Interessant dat jullie gesnorkeld hebben op een Gili eiland; waren die eilanden niet getroffen door een tsunami, enige jaren geleden? En ach, die Nederlandse bejaarden: wanneer ben je nou echt bejaard?
    En nu op naar Maleisie: ook leuk maar weer heel anders dan Indonesie. Op de oostelijke eilanden, bijv. Redang kun je ook prachtig snorkelen. Veel plezier!
  5. Henny:
    13 november 2022
    Wat een leuk verslag en prachtige foto's. Wat heerlijk zo samen zo'n inspirerende en boeiende reis te kunnen maken. Veel herkenbaar, andere dingen niet.
    Geniet van Maleisie. Ook fantastisch mooi.